Nå har vi ankommet Gardasjøen i Italia etter flere ukers trening og verdenscup på Mallorca og Hyeres. Vi trives på tur og nyter sol og varme, samtidig som det er fullt kjør med seiling og trening. Det er utrolig mange dyktige seilere i Nacra 17 klassen med OL titler og masse erfaring innen flerskrog. Vi har fått prøvd oss i de fleste vindforhold og vi ser allerede en stor fremgang. I løpet av regattaen på Mallorca fikk vi noen svar på hva vi må jobbe med videre og vi så hvordan vi ligger an i feltet. De beste resultatene fikk vi da det blåste lite, mens i mer vind hadde vi problemer med farten. Verdenscupen på Mallorca var veldig lærerik og vi sitter igjen med mange erfaringer. Vi har også blitt kjent med gode seilere fra rundt om i verden.

Reisen gikk direkte videre til Hyeres for en ukes trening og vår andre verdenscup. Vi trente med andre seilere fra rundt om i verden nesten hver dag. For oss var det veldig bra å kunne seile med noen andre, så vi fikk jobbet med båtfarten. Det er heller ikke hver dag vi er ute og seiler med land som Argentina, Sveits og New Zealand. Noen dager før verdenscupen hadde vi Coen De Koning, Europamester i Nacra 17 (2013), som trener. Vi fikk svar på mange av tingene vi lurte på og fant ut hva vi må jobbe med videre.

Under regattaen blåste det stort sett ganske mye, noe vi var veldig glade for siden det var det vi trengte å trene på. For hver dag som gikk mestret vi båten og forholdene bedre. Vi har fått veldig godt utbytte av denne andre verdenscupen. Vi var litt mer forberedt på hva som møtte oss og i tillegg fikk vi trent med andre. Det var også veldig nyttig å ha en trener for noen dager, for å få noen konkrete tilbakemeldinger på hva som må bli bedre og hva vi gjør riktig. Det var også en opptur at vi forbedret oss litt resultatmessig fra Mallorca.

Nacra 17 er en utrolig fysisk krevende båt og man er nødt til å følge med hele tiden siden alt går så fort. Hvis man bare gjør en liten feil er det så fort å bli tatt igjen av mange båter. Dersom man kullseiler er det fort å ødelegge utstyret siden båten går fra 20 knop til bråstopp i løpet av sekunder. Det er så utrolig mye krefter og man blir bare kastet fremover i båten. Vi har heldigvis bare ødelagt et baugspyd og en rorkultforlenger i løpet av de to verdenscupene. Litt blåmerker og småkutt blir det, men utenom det har vi klart oss fint.

Her på Gardasjøen har vi trent i noen dager og nå er Eurosaf regattaen i gang. Det er utrolig fint å seile her, så vi nyter hver dag og ser frem til flere fine dager med seiling fremover. Ellers trives vi med den fantastiske utsikten med de høye fjellene og deilig italiensk pizza.